Hamilton stelt dat hij sprintpole misliep door gele vlaggen

  • Gepubliceerd op 19 okt 2024 15:24
  • 17
  • Door: Bob Plaizier

Lewis Hamilton start de sprintrace van vandaag vanaf de redelijk tegenvallende zevende plaats. In de sprint kwalificatie was hij goed bezig, maar viel hij later terug. Hamilton denkt dat hij zonder een gele vlag de pole position voor de sprintrace had kunnen pakken.

Hamiltons team Mercedes zag er in de sprint kwalificatie in Austin zeer snel uit. De pace was goed, en in het derde gedeelte van de sprint kwalificatie kwamen ze direct de baan op. George Russell noteerde een snelle tijd die uiteindelijk goed genoeg bleek te zijn voor de tweede startplaats. Hamilton noteerde ook pijnsnelle sectortijden, maar Franco Colapinto was gespind waardoor er met gele vlaggen werd gezwaaid. Dit zorgde ervoor dat Hamilton van het gas moest gaan.

Hamilton baalde na afloop van de sprint kwalificatie als een stekker. De Brit had gehoopt op een goed resultaat, en dat lukte dus niet. Aan Motorsport.com liet hij weten hoe hij zich voelde: "Ik had gewoon pech met de gele vlag. Het is wat het is. Ik was bezig aan een tijd die vier tienden sneller was, maar goed." Gevraagd of hij de pole had kunnen pakken, reageert Hamilton bevestigend: "Ja, maar het is niet anders. Het positieve is dat het team een stap heeft gemaakt met de auto. De update werkt goed. Ik ben iedereen in de fabriek erg dankbaar voor het werk dat ze hierin hebben gestoken, want het was een zware opgave om deze update hier te krijgen en ervoor te zorgen dat deze naar behoren werkt. Het is nog niet voorbij, op zaterdag krijgen we een nieuwe kans."

Reacties (17)

Login om te reageren
  • Dat dacht ik eerst ook. Maar als je zijn tijden zag leek dat niet het geval (heb de details er niet op nagezocht maar gebaseerd op wat ik in de uitzending zag). Daarbij maakt hij ook ergens een 'fout' die hem tijd kosten.

    Maar goed, prima dat hij dacht pole te kunnen pakken. Dat wil zeggen dat hij vandaag een goede auto heeft om mee te strijden. Zo te zien zijn alle 4 de topteam rijders in staat mee te doen op Perez en Piastri na. Die hebben het toch verprutst gisteren

    • + 2
    • 19 okt 2024 - 15:27
    • Klopt. Zijn eerste sector was blarentrekkend snel maar halverwege waren zijn banden op. Colapinto reed alweer. Natuurlijk hielp dat niet maar door de banden en die ene misser als gevolg daarvan kon hij toch niet aan de tijden van Verstappen en Russell komen.

      • + 1
      • 19 okt 2024 - 16:35
    • Kan dat bevestigen, Freek-Willem. Van wat ik in de data zag verloor hij maximaal 0.15 op Verstappen. Hamilton maakte een paar behoorlijke fouten. Leek de zelfde issue als bij Sainz. Die kreeg ook de banden niet aan de praat. EN ik denk eerder dat dit bij Hamilton speelde.

      • + 1
      • 19 okt 2024 - 17:26
    • Nee, dat klopt niet. Het ging bij Hamilton wel mis door de gele vlag.

      Wat er gebeurde is dat Hamilton aan het einde van het rechte stuk aankwam bij een gele vlag. Hij ging daardoor iets eerder van zijn gas af voor de bocht, wat verplicht is omdat je moet liften. Maar daardoor kwam hij uit zijn ritme en remde iets te laat voor de bocht. Hamilton zat op dat moment 0,280 onder de tijd van Verstappen, maar hij verloor hier iets van 6 tiende.

      Ik heb de telemetrie en de onboardbeelden bekeken. Snailer vergist zich omdat hij de snelste rondetijd van Hamilton vergelijkt met de pole tijd van Verstappen, maar die snelste rondetijd van Hamilton tijdens de kwalificatie was niet in Q3. In het rondje waar dit allemaal gebeurde was hij langzamer dan zijn Q2 tijd.

      • + 2
      • 19 okt 2024 - 18:13
    • Ok @Mustfeed. Bedankt voor de verduidelijking en het uitzoekwerk

      • + 0
      • 20 okt 2024 - 01:21
    • Inderdaad. Goed dat je door had dat ik de verkeerde ronde had gebruikt. Hamilton Verloor 0.601 seconde door de gele vlag.
      Laatste 2 bochten verloor Hamilton wel erg veel tijd trouwens. Dat had niets met de gele vlag te maken.
      Heb trouwens wat uitgebreider antwoord gegeven in dat andere topic, Mustfeed.

      • + 0
      • 20 okt 2024 - 10:06
  • eerste helft van de ronde was goed, maar het gaat om een hele ronde. Die gele vlag in de verte zal m misschien wat afgeleid hebben, maar hij heeft niet hoeven liften en zat de 2e helft ven de ronde ineens flink te glibberen en te glijden. Eerste reactie op de boordradio was ook een andere dan na dit onzinverhaal na de sessie. Hoe dan ook zitten er 4 verschillende auto's heel dicht op elkaar, dus vanavond nieuwe ronde, nieuwe kansen.

    • + 0
    • 19 okt 2024 - 16:35
    • Hamilton lifte wel, hij ging eerder van zijn gas af voor de bocht. Dat is heel duidelijk zichtbaar in de telemetrie (je kan het ook horen op de onboard). Vervolgens zie je in de telemetrie ook dat Hamilton later remt dan Verstappen. Dat is waar het allemaal mis gaat voor Hamilton, maar het is wel allemaal een gevolg van de gele vlag.

      • + 1
      • 19 okt 2024 - 18:18
    • ja, dat van de telemetrie had ik al eerder gelezen, dus dat neem ik voor waar aan. Maar des te opmerkelijker dat je vervolgens de bocht mist en in sector 3 alle kanten op glijdt. Nogmaals, ik ontken niet dat het Colapinto incident enige invloed heeft gehad, maar dit is altijd een ronde die je goed moet indelen. Begin je te snel, ben je op het eind de grip kwijt. Precies wat er bij Hamilton gebeurde in mijn ogen. De gele vlag is dan een makkelijk gevonden excuus, maar die zat niet in Hamilton zn eerste reactie.

      • + 0
      • 19 okt 2024 - 20:00
    • De gele vlag was echter wel hetgeen waar het mee begon. Net voor de vlag had Hamilton een voorsprong van 0,280 op de tijd van Verstappen.

      Wanneer je eerder van het gas gaat is de timing en gevoel anders voor het aanremmen van de bocht. De belans van de wagen ligt dan al meer naar voren. Het kan dan ook dat je te veel input geeft op het rempedaal. Hoe dan ook is het heel aannemelijk dat die bocht helemaal verkeerd loopt en dat de gele vlag daar de aanleiding van is. Dan zit je ook ineens uit je ritme, worden de banden te warm, zijn ze even van de ideale lijn geweest en is het allemaal wat lastiger. In de rest van de laatste sector verliest Hamilton nog een tiende of 2. Maar zelfs daarmee had Hamilton nog steeds op pole gestaan zonder de 6 tiende die hij in die ene bocht verloor.

      Ik denk niet dat veel mensen mij ervan betichten dat ik Hamilton heel vaak verdedig, maar hij heeft hier gewoon een punt. Russell was in de eerste sector juist aan het overdriven. Ik vind het dan gemakkelijk om te roepen dat Hamilton te snel ging in sector 1, zeker wanneer je aan de hand van de data het mislopen van de pole heel overtuigend kan toewijzen aan 1 enkele bocht waar nou net de gele vlag hing.

      • + 0
      • 19 okt 2024 - 21:01
    • de gele vlag is niet waarmee het begon. Het rondje begon op start/finish. De gele vlag, als ie al voor Hamilton zou een excuus kunnen zijn voor wat tijdverlies, maar niet voor de fout die hij maakt. En die fout vind ook geen excuus voor de slechte 3e sector. Ik denk dat Hamilton zn ronde niet goed in heeft gedeeld. Het excuus van de gele vlag kwam pas na de kwalificatie naar boven. En we hebben vandaag in de race wel kunnen zien dat Mercedes de afstelling totaal niet op orde heeft. Niet dat dat persé iets zegt, maar het maakt mijn theorie zeker niet onwaarschijnlijker.

      • + 0
      • 19 okt 2024 - 21:32
    • Mustfeed heeft gewoon gelijk, hupholland. De rekensom is vrij eenvoudig eigenlijk

      Verstappen was in sq3 0.545 seconde sneller.
      Hamilton verloor 0.601 seconde door de gele vlag.
      Je kan dan uitrekenen dat Hamilton pole zou hebben gehaald met ca 0.05 seconde.

      • + 0
      • 20 okt 2024 - 10:10
    • @Hupholland
      Heel opmerkelijk dat je fout kan zitten met alle feiten en toch hardnekkig vast blijft houden aan je conclusie.

      • + 0
      • 20 okt 2024 - 12:32
  • Ja ja, als dit, als dat, als mijn oom zich had laten verbouwen was het nu mijn tante met een pornosnor gewezen...

    • + 1
    • 19 okt 2024 - 16:36
  • Ik dacht dat ik groen zag knipperen op het rechte stuk in deherhaling. Maar ik kan kleurenblind zijn.

    • + 0
    • 19 okt 2024 - 17:16
    • hij haalde colapinto ook pas een paar bochten later in, die was dus allang weer op de baan en dus was het automatische geel ook allang weer weg toen Hamilton einde rechte stuk zn eerste fout maakte. Maar hij zal wellicht wel gezien hebben dat er geel was geweest en daardoor misschien iets voorzichtiger richting die bocht zijn gegaan. Maar verder kan het volgens mij geen excuus zijn.

      • + 1
      • 19 okt 2024 - 18:03
    • @hupholland
      Dat klopt niet. Je ziet op de onboard beelden bij Hamilton heel duidelijk dat er nog geel hangt en Hamilton gaat vervolgens ook van zijn gas af.

      Als je wilt beweren dat Hamilton hier liegt dan moet je op zijn minst toch even controleren of dat ook echt zo is.

      • + 1
      • 19 okt 2024 - 18:22

Gerelateerd nieuws