Alpine doet voor motoronderdelen een beroep op Mecachrome

  • Gepubliceerd op 23 feb 2021 13:31
  • comments 20
  • Door: Rob Veenstra

Alpine F1 Team slaat de handen ineen met een oude bekende. Mecachrome gaat zich bij de Franse renstal ontfermen over delen van de door Renault ontwikkelde en geproduceerde aandrijflijn. De overeenkomst met het Formule 1-team van Alpine beslaat een periode van vier jaar. Mecachrome werkt al jaren samen met Renault en Alpine Racing en leverde in het verleden ook zelf (Supertec-)motoren.

In de nieuwe rol wordt Mecachrome bij Alpine F1 Team verantwoordelijk voor de productie van (grote) motoronderdelen en de montage van en het onderhoud aan de V6 turbo. De firma neemt daarnaast de ontwikkeling en fabricatie van onder meer de cilinderkoppen en de cilinderbehuizing voor zijn rekening.

Alpine-directeur Laurent Rossi: "Werken met een historische partner als Mecachrome in een poging om de top van de Formule 1 te beklimmen is pure winst voor ons. Continuïteit is een kracht in deze ultra competitieve en immer veranderende sport. We kijken ernaar uit om vele succesverhalen samen met Mecachrome te schrijven."

Mecachrome-directeur Christian Cornille: "We zijn trots op het vertrouwen dat Alpine Racing opnieuw in ons laat blijken. Met dank aan nieuwe investeringen om deze ontwikkelingen te ondersteunen, blijven de Mecachrome-teams nauw betrokken om een bijdrage te leveren aan het succes van dit project."

Even een paar correcties. Mechachrome en Supertec (zonder H) zijn twee aparte bedrijven. Supertec was het bedrijf destijds van Flavio Briatore die motoren van Mechachrome leverde aan Williams, Benneton, BAR en ook nog Arrows. Supertec bouwde of ontwerpte zelf niets.

Mechachrome op zijn beurt bou... [Lees verder]

  • 3
  • 23 feb 2021 - 16:42

Reacties (20)

Login om te reageren
  • De Williams-Mecachrome en de Benetton-Playlife (wat ook een Mecachrome was) waren in 1998 in ieder geval geen geweldig succes... een soort 2e rangs Renault motoren.

    In zowel Mclaren als AM heb ik vertrouwen, maar in Alpine heb ik dat nog niet direct.

    • + 1
    • 23 feb 2021 - 13:38
    • Mecachrome/SuperTech (super pech)..... Nou, daar gaan ze weer.
      Die Fransozen hebben er niets van geleerd.

      • + 0
      • 23 feb 2021 - 13:47
    • ze zullen een kwart eeuw later toch wel iets hebben bijgeleerd mag ik hopen

      • + 0
      • 23 feb 2021 - 14:10
    • Mecachrome bouwt al sinds jaar en dag de F1 motoren die door Renault ontworpen worden.

      Precies de periode die jij noemt was de periode dat Renault er niet officieel bij betrokken was. De wereldtitels die Williams en Benetton haalden in de jaren 90, Renault in 2005 en 2006 en later RBR met de V8 waren ook motoren die door Mecachrome waren gebouwd, maar ontwikkeld door Renault.

      Naast F1 motoren heeft Mecachrome ook voor andere raceklassen motoren gemaakt.

      • + 1
      • 23 feb 2021 - 16:22
    • Volgens mij zit het toch anders DraconnianDevil.
      Volgens mij kun je Mecachrome in het rijtje Cosworth, Hart, Megatron en SuperTec plaatsen.

      • + 0
      • 23 feb 2021 - 16:38
    • Even een paar correcties. Mechachrome en Supertec (zonder H) zijn twee aparte bedrijven. Supertec was het bedrijf destijds van Flavio Briatore die motoren van Mechachrome leverde aan Williams, Benneton, BAR en ook nog Arrows. Supertec bouwde of ontwerpte zelf niets.

      Mechachrome op zijn beurt bouwde alleen de motoren. Het ontwerp kwam Renault en de motor die werd gebruikt was de succesvolle Renault RS9 motor uit 1997. Er was voor de periode van 1998 - 2001 geen nieuwe motor ontworpen. Mechachrome / Supertec gebruikte dus een motor die met wat kleine updates uit 1997 stamde.

      Wat betreft Mechachrome, het bedrijf heeft met een paar onderbrekingen de motor sinds 1979 voor Renault gebouwd wat betreft de F1 tak. Dus ook de succesjaren in de jaren 80, de jaren 90 bij Williams, 05,06 bij Renault en de succesreeks bij Red Bull vanaf 2009.

      Waar de opmerking vandaan komt van 2e rangs motoren en dat het dus geen succes kan worden snap ik dan ook niet echt net zoals die van Evert?

      • + 3
      • 23 feb 2021 - 16:42
    • De '90s Williams had gewoon een RS3 motor van Renault. 😉

      Misschien heb ik me niet helder verwoord. (en uiteraard heb ik niet alle wijsheid in pacht)
      Daarom een completer antwoord in het andere draadje hieronder.

      • + 0
      • 23 feb 2021 - 17:39
    • Klopt, de reden dat die motoren van 98 tem 2000 niet zo succesvol waren (hoewel de Arrows in 2000 echt wel goed was op een rechte lijn) was omdat het eigenlijk gewoon onderontwikkelde motoren van 97 waren. Gelukkig waren ze in 97 nog de top van het veld, waardoor ze nog relatief aardig meekwamen.

      Dat Williams in 98 niet meekwam, had vooral te maken omdat ze hoofdzakelijk het ontwerp van 97 gebruikte maar aanpaste aan de (grote) nieuwe regels van 98 en dat was een flop. Vanaf 99 werd het weer wat beter en werd er met het oog op BMW gereden.

      • + 0
      • 23 feb 2021 - 17:49
    • "De '90s Williams had gewoon een RS3 motor van Renault. 😉"

      @Evert, dat klopt niet helemaal. De RS3 motor heeft in de Williams FW14 en de FW14B gelegen en is in 1992 halverwege het seizoen vervangen door de RS4 motor. De RS9 motor is van 1997 en daar is de motor van Mechachrome/Supertec van 1998 tm 2000 op gebaseerd.

      • + 1
      • 23 feb 2021 - 18:39
    • De "RS" staat hier voor Renault Sport en dat betekent dat ze het toen toch echt binnenshuis hielden.
      Ik geloof best dat er toen al samenwerkingsverbanden waren dus je hebt me wel redelijk kunnen overtuigen maar toch denk ik dat ik er zelf ook niet ver naast zit met mijn zienswijze.
      Toch wil ik je complimenteren met je complete en onderbouwde reacties.
      Dat siert je.
      Ik neem je antwoorden daarom nu als feiten aan.

      • + 0
      • 24 feb 2021 - 10:40
    • Hi Evert,

      Dankjewel :). Ik vind vooral de discussie met elkaar erg leuk. Ik volg de F1 al sinds 1991 en zoals je kan zien een groot Fan van het Williams team.

      • + 0
      • 24 feb 2021 - 17:40
  • Hoop dat Alpine deze mooie blauwe kleurstelling krijgt

    • + 0
    • 23 feb 2021 - 15:59
  • Volgens mij zit het toch anders DraconnianDevil.
    Volgens mij kun je Mecachrome in het rijtje Cosworth, Hart, Megatron en SuperTec plaatsen.

    Dit klopt niet Evert. Mechachrome heeft zelf geen motoren ontworpen en SuperTec is geen motoren bouwer. Cosworth en Hart hebben wel motoren ontworpen en gebouwd voor de F1.

    Megatron heeft voor het seizoen 1987 en 1988 de turbo motor van BMW gebruikt. De naam Megatron kwam voort uit de sponsor van het team Arrows (sponsor USF).

    • + 0
    • 23 feb 2021 - 16:53
    • Nou is dat precies wat ik bedoel.
      Ze bouwen allemaal onder licentie.

      • + 0
      • 23 feb 2021 - 17:25
    • ...daar waar bijvoorbeeld Yamaha, Judd, Honda en Lamborghini wel met hun eigen motoren kwamen.
      (Sorry, gedeelte was weggevallen)

      • + 0
      • 23 feb 2021 - 17:35
    • @Evert, deels wel maar dat was niet het geval wat betreft Cosworth en Hart (Brian) zij hebben ook echt motoren ontworpen en gebouwd. Hart is in 1997 overgegaan in Arrows (TWR tijdperk).

      Wat misschien nog wel veel interessanter is, is dat Mercedes destijds de F1 binnen kwam samen met Sauber op basis van een Ilmor motor met de naam "Concept by Mercedes". Mercedes liet het ontwerp en de bouw van de motor over aan Ilmor.

      De Red Bull motor van volgend jaar is niets anders dan deals van sommige merken zoals hierboven beschreven met de opmerking dat Mercedes destijds en Red Bull in het huidige tijdperk echt van een ander kaliber zijn.

      • + 0
      • 23 feb 2021 - 18:59
    • @Evert: Mecachrome doet niets onder licentie. Het is gewoon gespecialiseerde productie/assemblage capaciteit die Renault bij ze afneemt.

      Behalve (race)motoren produceert Mecachrome ook onderdelen voor vliegtuigen en vliegtuigmotoren.

      • + 0
      • 24 feb 2021 - 08:52
  • Wellicht een start om wat duistere zaken met de budgetcap te kunnen regelen?
    Niet dat ik iemand daarvan beticht, maar het maakt het wellicht makelijker.
    Of moet ik mijn aluhooedje afdoen ;-)

    • + 0
    • 23 feb 2021 - 20:13
    • Het zal er wellicht mee te maken om het budget zo efficiënt mogelijk in te delen maar dat Renault samenwerkt met Mecachrome doen ze al sinds 1979 op deze manier.

      • + 1
      • 23 feb 2021 - 22:02
    • Was ook niet te serieus bedoeld. Ben op zich van ouds her wel een beetje een Renault fan.
      Hoop dan ook dat ze dit jaar weer een stap kunnen maken en alsmze eventueel de ranfjes opzoeken ofmernnet overheen gaan lig ik er ook niet wakker van.

      • + 0
      • 23 feb 2021 - 22:09

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

AEGrand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

WK standen 2024

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Moet McLaren switchen naar het Nieuw-Zeelandse volkslied?

Formule 1 kalender - 2024

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
29 - 2 maa
Bahrein
7 - 9 maa
Saoedi-Arabië
22 - 24 maa
Australië
5 - 7 apr
Japan
19 - 21 apr
China
3 - 5 mei
Verenigde Staten van Amerika
17 - 19 mei
Italië
24 - 26 mei
Monaco
7 - 9 jun
Canada
21 - 23 jun
Spanje
28 - 30 jun
Oostenrijk
5 - 7 jul
Groot Brittannië
19 - 21 jul
Hongarije
26 - 28 jul
België
23 - 25 aug
Nederland
30 - 1 sep
Italië
13 - 15 sep
Azerbeidzjan
20 - 22 sep
Singapore
18 - 20 okt
Verenigde Staten van Amerika
25 - 27 okt
Mexico
1 - 3 nov
Brazilië
22 - 24 nov
Verenigde Staten van Amerika
29 - 1 dec
Qatar
6 - 8 dec
Verenigde Arabische Emiraten
-
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2024

Datum
Grand Prix & Circuit
29 - 2 maa
7 - 9 maa
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
22 - 24 maa
Australië Albert Park
5 - 7 apr
19 - 21 apr
3 - 5 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
17 - 19 mei
24 - 26 mei
Monaco Monte Carlo
7 - 9 jun
21 - 23 jun
28 - 30 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
5 - 7 jul
Groot Brittannië Silverstone
19 - 21 jul
Hongarije Hungaroring
26 - 28 jul
23 - 25 aug
Nederland Circuit Zandvoort
30 - 1 sep
Italië Monza
13 - 15 sep
Azerbeidzjan Baku City Circuit
20 - 22 sep
18 - 20 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
25 - 27 okt
1 - 3 nov
Brazilië Interlagos
22 - 24 nov
Verenigde Staten van Amerika Las Vegas Street Circuit
29 - 1 dec
6 - 8 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
-
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender

Team profiel

Bekijk volledig profiel
show sidebar
Liam Lawson is de nieuwe teamgenoot van Max Verstappen! ×