Domenicali komt snel met nieuws over roulatiesysteem Europese races

  • Gepubliceerd op 08 nov 2024 07:36
  • comments 10
  • Door: Bob Plaizier

Het is geen geheim dat er veel interesse is in het organiseren van een Grand Prix. De Formule 1-kalender kan er in de nabije toekomst heel erg anders uit gaan zien. Er wordt bijvoorbeeld veel gesproken over een roulatiesysteem met Europese Grands Prix, Formule 1-CEO Stefano Domenicali belooft hierover binnenkort met meer duidelijkheid te komen.

De racekalender van de Formule 1 kan er in de komende jaren heel erg anders uit gaan zien. Madrid staat vanaf 2026 op de kalender, en veel contracten van Europese races lopen af. Onder meer in Zandvoort zijn ze niet zeker van hun plekje op de kalender. Daarnaast is er veel interesse vanuit bijvoorbeeld Rwanda, Zuid-Afrika, Zuid-Korea, Osaka en Argentinië. Aangezien er geen ruimte is voor al die races, wordt er al geruime tijd nagedacht over een roulatiesysteem in Europa.

Nieuws

Formule 1-CEO Stefano Domenicali heeft hier nooit een geheim van gemaakt. Tijdens een gesprek met investeerders van Liberty Media stelt hij er snel nieuws zal komen: "We kunnen heel, heel snel nieuws delen over de mogelijkheid om op middellange termijn een paar Europese Grands Prix te laten rouleren. Andere opties komen daarna op tafel. Dit is natuurlijk iets wat we binnenkort gaan verduidelijken. Het klopt dat we veel aanbod hebben, ook van mogelijk nieuwe organisatoren die mee willen doen. Het is nu aan ons om de juiste balans te zoeken tussen economische keuzes en tot hoeverre we de kans kunnen laten groeien. Het moet zo zijn dat we de potentie moeten zien dat we nog verder kunnen groeien. Dat is iets waar we nu mee bezig zijn. Het is een luxeprobleem waar we mee te maken hebben. Een paar jaar geleden hadden we hier niet mee te maken."

24 races

Teams en coureurs vrezen dat dit er ook toe kan leiden dat er steeds meer races in een jaar worden verleden. Domenicali haalt die angst uit de lucht: "We moeten de balans zien te behouden. Ik denk 24 het juiste aantal is. Ik geloof dat alle voorstellen die bij nu binnenkrijgen ons de kans geven om nog betere keuzes voor onze toekomst te maken. Zoals altijd moeten we een gebalanceerde keuze maken, wetende dat we niet alleen op de financiële kant moeten letten. Deze verschil namelijk van regio tot regio, maar het is aan ons om onze aandeelhouders de beste keuze voor te leggen. Ik denk dat we nu het momentum hebben om een goede, sterkere toekomststrategie te bouwen. Daarom zijn we er zo zeker van dat dit maximum het beste voor ons is om dit sportplatform nog verder te laten groeien, zowel vanuit sociaal als business perspectief."

Als je echt meer landen wil betrekken bij het F1 circus, dan is, naast roulatie, de enig andere mogelijkheid, in mijn ogen, het beperken van meerdere races in een land. Als je de huidige 3 races in de USA terugbrengt naar 1, dan heb je opeens plek voor 2 extra landen. Dat geldt trouwens ook voor ... [Lees verder]

  • 5
  • 8 nov 2024 - 07:47

Reacties (10)

Login om te reageren
  • Als je echt meer landen wil betrekken bij het F1 circus, dan is, naast roulatie, de enig andere mogelijkheid, in mijn ogen, het beperken van meerdere races in een land. Als je de huidige 3 races in de USA terugbrengt naar 1, dan heb je opeens plek voor 2 extra landen. Dat geldt trouwens ook voor Italië. Maar met name het terugbrengen van races in de USA zal commercieel niet gunstig zijn voor LM, denk ik zo.

    • + 5
    • 8 nov 2024 - 07:47
    • Precies; en dan zou ik het Midden-Oosten voor het gemak ook als één land rekenen.

      • + 5
      • 8 nov 2024 - 08:25
    • Precies... want laten we eerlijk zijn dat de zandbak race in Bahrein na zoveel jaar nog altijd geen klassieker is. Komen daar alleen voor de dollars. Idem met Abu Dhabi en S. Arabië. Daarbij... als je Rusland weert omwille van de agressie, maar wel vrolijk naar S.Arabië blijft gaan dan... tsja... iets met mensenrechten. En zo zijn er nog wel wat discutabele bestemmingen op de kalender terug te vinden.

      • + 1
      • 8 nov 2024 - 09:44
    • Oneens.

      In Europa is een markt van bijna 600 miljoen mensen en relatief aan dat aantal heeft het een bepaald percentage sport/race/formule 1-fans. Die krijgen -op basis van traditie, investeerders en bevolkingsaantallen- in een relatief klein gebied toegang tot 10 races (dan tel ik Baku, Azerbeidzjan daarin mee).

      Canada, VS + Mexico hebben bij benadering hetzelfde aantal mensen in een geografisch groter gebied,, maar hadden tot voor kort slechts 3 races - inmiddels 5.

      De eigenaren van F1 kijken dus naar een meer evenwichtige spreiding van markten: de kijkersmarkt (wie kijken er?), de deelnemermarkt (waar komen de deelenmers vandaan?), de participatiemarkt (wie trekt het meeste publiek naar de racebaan?), de investeerdersmarkt (sponsors).

      Ik kan het alleen maar toejuichen, ik ben juist vóór meer spreiding over de wereld - anders is Formule 1 niet veel meer dan darten met wielen; ook zo'n sport die claimt een wereldsport te willen worden, zolang het maar niet ten koste gaat van de westerse dominantie. Navelstaren op Europees superioriteitsgevoel, is dat.

      Ik zou een Italiaanse race eraf halen (Imola) en een Arabische (Qatar) en bijvoorbeeld inzetten op twee races in Afrika (Zuid-Afrika en Rwanda, of Marokko). Ik zie Miami geen lang leven beschoren, dan hoop ik op een extra race in Zuid-Amerika. En voor mij hoeft de Oostenrijkse GP niet zo (maar die blijft, zolang Red Bull dat wil) en daar zou je dan een Aziatische race voor kunnen terugkrijgen.

      • + 1
      • 8 nov 2024 - 10:58
    • @Danimal: Waar ben je het mee oneens? Ik geef aan dat als je de F1 wil spreiden over meer landen dan is, naast roulatie en eventueel nog meer races (maar dat serveert Domenicali zelf al af) de enig andere mogelijkheid, die ik zie althans, om minder races binnen 1 land te organiseren?

      • + 0
      • 8 nov 2024 - 11:07
    • Ik had het meer over de reacties ertussen.

      • + 0
      • 8 nov 2024 - 13:22
  • Russische roulatie?

    • + 0
    • 8 nov 2024 - 07:53
  • Rouleren, dus ook in de USA en SA? Top!! Oh, wacht ......

    "Zoals altijd moeten we een gebalanceerde keuze maken, wetende dat we niet alleen
    op de financiële kant moeten letten.
    "

    😂😂😂🤣🤣🤣

    • + 3
    • 8 nov 2024 - 09:05
  • "Het is aan ons om onze aandeelhouders de beste keuze voor te leggen."

    Dit bijzinnetje zegt alles over hoe de parasiet van de Formule 1 in elkaar steekt, alles voor de geld graaiende aandeelhouders, geen woord over het 'bewaken' van de sport!

    • + 3
    • 8 nov 2024 - 09:08
    • Precies, daarom heb ik aandelen!

      • + 1
      • 8 nov 2024 - 09:51

US Grand Prix van Las Vegas

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

USGrand Prix van Las Vegas

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

WK standen 2024

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Moet McLaren switchen naar het Nieuw-Zeelandse volkslied?

Formule 1 kalender - 2024

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
29 - 2 maa
Bahrein
7 - 9 maa
Saoedi-Arabië
22 - 24 maa
Australië
5 - 7 apr
Japan
19 - 21 apr
China
3 - 5 mei
Verenigde Staten van Amerika
17 - 19 mei
Italië
24 - 26 mei
Monaco
7 - 9 jun
Canada
21 - 23 jun
Spanje
28 - 30 jun
Oostenrijk
5 - 7 jul
Groot Brittannië
19 - 21 jul
Hongarije
26 - 28 jul
België
23 - 25 aug
Nederland
30 - 1 sep
Italië
13 - 15 sep
Azerbeidzjan
20 - 22 sep
Singapore
18 - 20 okt
Verenigde Staten van Amerika
25 - 27 okt
Mexico
1 - 3 nov
Brazilië
22 - 24 nov
Verenigde Staten van Amerika
29 - 1 dec
Qatar
6 - 8 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2024

Datum
Grand Prix & Circuit
29 - 2 maa
7 - 9 maa
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
22 - 24 maa
Australië Albert Park
5 - 7 apr
19 - 21 apr
3 - 5 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
17 - 19 mei
24 - 26 mei
Monaco Monte Carlo
7 - 9 jun
21 - 23 jun
28 - 30 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
5 - 7 jul
Groot Brittannië Silverstone
19 - 21 jul
Hongarije Hungaroring
26 - 28 jul
23 - 25 aug
Nederland Circuit Zandvoort
30 - 1 sep
Italië Monza
13 - 15 sep
Azerbeidzjan Baku City Circuit
20 - 22 sep
18 - 20 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
25 - 27 okt
1 - 3 nov
Brazilië Interlagos
22 - 24 nov
Verenigde Staten van Amerika Las Vegas Street Circuit
29 - 1 dec
6 - 8 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land IT
  • Geb. datum 11 mei 1965 (59)
  • Geb. plaats Imola, IT
  • Gewicht 0 kg
  • Lengte 0 m
Bekijk volledig profiel
show sidebar